lauantai 26. marraskuuta 2016

Synttärit

25.marraskuuta oli mun 18-synttärit. Työpaikalla työkaverit kyselivät paljon mitä aijon tehdä ja mihin mennä. Minulla ei ollut oikeastaan mitään hajua missä ihmiset viettää täällä aikaansa ja missä paikoissa kannattaa käydä.

Aloitimme synttäreiden juhlimisen jo torstaina, kun virolainen kämppäkaverimme pyysi meitä katsomaan tanssiesitystä ja tulemaan sen jälkeen "opiskelija bileisiin". Meillä ei ollut muutakaan tekemistä, joten lähdimme viettämään iltaan. Tanssiesitykseen menimme vähän epämääräisen alueen poikki, mutta tanssiesitys sijaitsi ihan kivoissa ja siisteissä tiloissa. Kyseessä oli siis ilmainen näytös joka oli jonkinlainen nykytaide performanssi.

Esityksen jälkeen lähdimme baariin, johon oli kokoontunut paikallisia opiskelijoita. Baarissa oli luultavimmin jonkinlainen juomatarjous torstaisin alkuillasta. Pakalliset ihmettelivät, kun kerroimme ettemme tykkää viinistä emmekä oluesta. Joimme siis paikallista juomaa nimeltä kalimoza, joka sisälsi punaviinia ja kolaa.

Ilta sujui kivasti ja saimme uusia tuttavuuksia. Juttelimme paljon Suomesta ja Espanjasta. Kun kello oli puolen yön ja päivä oli vaihtunut ihmiset toivottivat hyvää syntymäpäivää :). Lähdimme kuitenkin aikaisin kotiin, koska seuraavana päivänä oli työpäivä.

Töissä työkaverini olivat järjestäneet minulle piknikin kauniilla vuoren huipulla. Söimme voileipiä ja tacoja. Kun olimme syöneet työkaverini pyysivät minua poistumaan hetkeksi ja kun minut kutsuttiin takaisin he olivat sytytäneet "raketin", joka oli kiinnitetty kakkuun. Sitten sain puhaltaa kynttilät ja he lauloivat Paljon onnea vaan-laulun englanniksi ja espanjaksi.

Kun töiden jälkeen tulin kotiin Jenna oli koristellut kämpän serpentiinillä ja minulle oli ostettu Oreo-kakku. Sain taas kerran puhaltaa kynttilät ja söimme kakkua yhdessä kämppisten kanssa. Illalla vielä lähdimme juomaan yhdet coctailit, joita on todella vaikea löytää täältä Espanjassa. Tänään olisi vielä tarkoitus lähteä yökerhoon, jota kämppä- ja työkaverit suosittelivat meille.

Arki Bilbaossa

Arki täälä Bilbaossa sujuu hyvin. Jennan työt alkaa  klo 8 ja Kaisan klo 9. Jennan työmatka on kävellen noin 25 minuuttia kävellen ja metrolla 15 min. Kaisa taitaa työmatkansa kävellen viidessätoista minuutissa. Töiden jälkeen tulemme yleensä kotiin tekemään ruokaa, mutta parina päivänä kävimme ostoskeskuksessa ostoksilla. Ruoaksi olemme tehneet makaroonia ja jauhellihaa, makaroonia ja tonnikalaa sekä lohkoperunoita ja lihapullia.

Täällä asunnossa kummallakin on omat huoneet ja lisäksi asunnossa asuu kaksi virolaista opiskelijaa. Kylpyhuoneita on kaksi ja keittiön lisäksi löytyy ruokailuhuone/olohuone. Alue, jossa asumme on mukava ja rauhallinen, mutta naapurien äänet kuuluvat selväsi meidänkin huoneisiin. Asumme kahdeksannessa kerroksessa, joten maisemat ovat upeat :)

Maisema parvekkeelta auringon laskiessa.

Maisema parvekkeelta auringon laskettua.

Vanha kaupunki ja Guggenheim

Ensimmäisenä varsinaisena viikonloppuna lähdimme kiertelemään turistinähtävyyksiä. Perjantai iltana menimme vanhaan kaupunkiin, jossa etsimme kahvilaa/baaria, johon menisimme. Vanha kaupunki oli todella kaunis illalla ja ihmisiä oli paljon liikkeellä. Ihmiset olivat kerääntyneet baareihin juomaan viiniä ja olutta, mutta baarit olivat täynnä aika vanhoja ihmisiä, joten emme jääneet vanhaan kaupunkiin pidemmäksi aikaa. Lähdimme siis takaisin ja pysähdyimme frapeille erääseen trendikkäämpään kahvilaan. :D

Vanhan kaupungin puolelta otettu kuva.

Lauantaina lähdimme katsomaan ehkä kuulusinta turistinähtävyyttä Bilbaossa eli Guggenheimia. Ennen sitä kävimme eräässä läheisessä puistossa ottamassa kuvia ja ihailemassa lintuja. Rakennuksena Guggenheim on todella näyttävä ja hieno ja sisältäkin löytyi monia upeita taideteoksia.

Kuva puistossa olleista linnuista.

Seuraavissa kuvissa Guggenheimiä vähän eri kulmista.

Sunnuntai oli todella sateinen ja tuulinen, joten pysyttelimme pitkälti sisätiloissa.

Työssäoppimispaikkana Casualirreal (Kaisa)

Mun työssäoppimispaikka on siis Casualirreal, jonka tuotteita ovat miesten ja naisten vaatteet. Vaatteet Casualirrealissa ovat aika yksinkertaisia, mutta niistä löytyy silti hauskoja ja kekseliäitä yksiyiskohtia ja väriyhdistelmiä.

Vaatteita ei valmisteta täällä bilbaossa, vaan ne suunnitellaan ja kaavoitetaan. Studiolta löytyy kuitenkin myös ompelukone, jolla mielestäni korjataan ja muokataan vaatteita. Työskentelen ma-pe klo 9-17. Työpäiväni ovat siis kahdeksantuntisia ja työaikaan kuuluu lounastauko. Varsinaisia kahvitaukoja ei pidetä, vaan kahvia juodaa töihin tullessa ja työn ohessa. Lounastauko on aika päivän kohokohta, ja se pidetään yleensä klo 13.30-14.30.

Työtehtäviini on kuulunut suurimmaksi osaksi kaavojen piirtämistä. Minulle annetaan kaava piirrettynä pienenmpään mittakaavaan, jonka avulla piirrän kaavan oikean kokoiseksi. Sen jälkeen kopion osat (joissain paidoissa on enemmän leikkaussaumoja) ja lisään saumanvarat. Työ on helppoa, mutta mittojen kanssa tulee olla tarkka. Toisin kuin koulussa, täällä kaavoja ei lähdetä tekemään peruskaavoista, vaan kaavat tehdään alusta alkaen itse.

Työpaikkani sijaitsee jonkinlaisessa autotallirakennuksessa. Oman työssäoppimispaikkani lisäksi samassa työtilassa työskentelee kolme/neljä muuta ihmistä. Kaksi heistä ovat käsitykseni mukaan taiteilijoita ja muut työskentelevät tietokoneella. Koska rakennus on autotallimainen, siellä on todella kylmä. Käytämme auton sisätilanlämmittinen kaltaisia lämmittimiä ja päällä täytyy aina olla paljon vaatetta. Työkaverini ovat todella mukavia ja he puhuvat myös ihan hyvää englantia :)

Kuvat Googlesta
Tässä työssäoppimispaikkani instagram, josta löytyy kuvia yrityksen vaatteista.

-Kaisa-

keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Kiertelyä ympäri Bilbaota

Me saavuttiin Bilbaoon perjantai illalla ja tutustuttiin vähän paikkoihin. Löysimme metron ja lähikaupan. Lauantaina ja sunnuntaina meillä oli vapaata koska työt alkaisi vasta maanantaina. (Tai niin me luultiin.)

Lauantaina päätettiin mennä keskustaan seikkailemaan ja etsimään meidän yhteyshenkilön mainitsemaa ostoskeskusta. Päädyimme metrolla noin suurinpiirtein keskelle Bilbaon keskustaa, ja päätettiin katsoa google mapsista missä sijaitsee lähimmät kaupat. Päädyttiin keskustan vastakkaiselle reunalle katsoen siitä missä asutaan. Eihän siellä mitään ostoskeskusta ollut.. :D Kokeiltiin katsoa sitten että missä olisi Mäkkäri, ja tärppäsi. Se oli toisella puolella keskustaa, ihan Guggenheimin vieressä. Käytiin samalla vilkaisemassa Guggenheim. Wifi-tauon jälkeen menimme kaupan kautta kotiin.

Kuvassa näkyvässä kerrostalossa on meidän asunto.

Kuvassa on joitakin ihmisiä jotka piti kulkuetta, eikä tiedetä miksi.

Guggenheimin pihassa oleva kukka-koira.

Guggenheim.

"Pakollinen" Guggenheim-selfie.

Meidän läheisin ostoskeskus.

Sunnuntaina ei oikeastaan mikään ollut auki, joten päätettiin lähteä mäkkärin kautta (wifi) kiertelemään ja kaartelemaan niitä paikkoja, joita ei oltu nähty. Päädyttiin Athletic Bilbaon futisstadionin edustalle. Sitä siinä ihmeteltiin ja ihailtiin. Kun meille riitti, mentiin kämpille katsomaan tv:stä hääpuku-ohjelmia pizzan kera.

Taas tämä "pakollinen" selfie.

Stadiumun edustalta otettu kuva sinne päin missä asutaan.

Kuva on otettu asunntomme parvekkeelta.

Maanantaina me luultiin että käytäisiin tutustumassa molempian työssäoppimis paikkoihin ja  sitten jäisimme töihin, mutta kun tutustumunen oli ohi meille sanottiin, että teillä on loppupäivä vapaata. Päätettiin lähteä piipahtamaan vähän isommassa ostoskeskuksessa,jonne piti mennä metrolla n. 20 minuuttia.

lauantai 12. marraskuuta 2016

Lento ja ensivaikutelma Bilbaosta

Herätys puoli kuusi, juna-asemalle puoli kahdeksaksi, matka kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää ja siitä Munchenin kautta Bilbaoon.
    Junamatka meni lepposasti, kirjoitettiin siinä tuo ensimmäinen postaus. :D Päästiin Tikkurillaan ja kaikki ok, kunnes olisi pitänyt päästä liukuportaita alas seuraavaan lentokentälle lähtevään junaan.. portaat rikki, Kaisalla oli vähän hankaluukisa kahden matkalaukkunsa kanssa, takana oli hirveä jono mutta porras portaalta alas päästiin kuin päästiin.
    Lentokentällä Jenna vähän pihalla muutta ei se mitään, Kaisa ohjasti oikealle lennolle. Ennen lentoa puhelimien latausta ja viimeisiä tunnelmia ennen kuin netti katoaa.
    Se on menoa ny, kone alkaa nousta, Jennaa jännitti ihan hirveästi, mutta lakkasi jännittämästä kun kone oli ilmassa, enemmänkin ihmeissään ja haltioissaan. (Jennan ensimmäinen lento ikinä!) Eikä edes tuntunut pahalta korvissa. "Ruokana" juusto/kinkkuleipää ja mehua. Laskeutuminen meni hyvin.
    Muncheniin päästyä huomattiin että seuraavan lentomme lähtöportti oli vaihtunut.. Mutta onneksi vain viereiseen. Porttien jälkeen luulimme kävelevämme putken läpi suoraan koneeseen, mutta jouduimmekin mennä bussilla johonkin pienempään koneeseen, joka odotti toisella puolella lentokenttää. Koneeseen päästyämme, huomasimme istuvamme kolmanneksi viimeisissä penkeissä, ja kone alkoi täyttyä espanjalaisista miehistä. Kone nousu nopeasti korkealle ja alkoi heilua ylös, alas ja sivuille. Lento oli ensimmäiseen verrattuna paljon epätasaisempi.
    Laskeutumisen jälkeen jäimme odottamaan laukkujamme, ja ne saatuamme menimme etsimään kyytiämme. Odotimme ja etsimme meitä lentokentältä hakevaa henkilöä noin 15 minuuttia mutta tuloksetta, kunnes Kaisa päätti mennä kysymään joltain mieheltä ja naiselta ovatko he hakemassa kahta suomalaista opiskelijaa, ja kävi ilmi että ei, he eivät olleet! :D Joten päätimme päätimme soittaa yhteyshenkilollemme, Ikerille. Ei mennyt edes kahta minuuttia kun eräs mukava nainen tuli luoksemme, ja selvisi että hän on tullut hakemaan meitä.
    Asunnolle päästyämme kävi ilmi että kaksi viroilaista keiden kanssa tulisimme asumaan, eivät olle saapunut vielä, mutta sen sijaan asunnosaa asuu vielä jonkin aikaa kaksi suomalaista kokkialan opiskelijaa Itä-Suomesta. Kävi myös ilmi että meille luvattu wifi ei ole toiminnassa, mutta se luvattiin korjata mahdollisimman pian, mutta kämppistemme mukaan sitä on yritetty korjata jo ainakin kuusi viikkoa.
    Jäämme jännityksellä odottamaan mitä tuleva tuo tullessaan!

Kuvissa yläilmoista otettu kuva Helsingistä nousun jälkeen, kuva ennen kuin laskeuduimme Munchenin lentokentälle ja kuva kun aloimme laskeutua Bilbaoon

Kuva toisesta lennostamme pienessä lentokoneessa.

torstai 10. marraskuuta 2016

Me!

Moi!

Nimi on Jenna ja olen 18 vuotta. Syntyjään Vaasasta mutta Mustasaaressa asunut, nyt kolmatta vuotta Seinäjoella. Opiskelen Sedussa tekstiili- ja vaatetusalalla Seinäjoella. Harrastuksiin kuuluu piirtely ja musiikki. Myös perheen koiraharrastus on osa jokapäiväistä elämää.
    Olen lähdössä ulkomaille työssäoppimaan, tarkemmin Bilbaoon, Espanjaan. Siksi tämä blogi. :D Matkalla koen paljon uutta kuten matkustamisen lentokoneella! Onneksi en matkusta yksin, vaan luokkalaiseni lähti seurakseni. :) (Onhan tätä jo kauan haaveiltu)

Hei.

Mun nimi on Kaisa Ojaniemi ja mäkin opiskelen Sedussa tekstiili- ja vaatetusalaa ja teen lisäksi myös lukio-opintoja. Ollaan Jennan kanssa jo pitkään haaveiltu työssäoppimismatkasta Espanjaan ja nyt se vihdoin toteutuu! Olen alunperin kotoisin Jalasjärveltä, mutta muutin Seinäjoelle aloittaessani opiskelut. Harrastuksiini kuuluu pianon soitto ja showtanssi. Matkalta odotan ammatillisen- ja kielitaidon kehitystä, sekä uusia ystäviä ja hauskoja kokemuksia :).

Tässä me, Jenna ja Kaisa.