keskiviikko 28. joulukuuta 2016

Viimeisiä hetkiä Bilbaossa ja takaisin Suomeen.

Moi!

Tässä postauksessa ajattelin kirjoitella vähän mitä tehtiin kahdella viimeisellä viikolla kun Bilbaossa oltiin.

Käytiin Bilbaon ympärillä olevilla vuorilla. Vuorille mentiin vuoristojunalla. Lähdettiin juuri sopivaan aikaan, koska aurinko alkoi laskea siellä ollessamme. Saatiin hienoja kuvia ja nähtiin paikka valoisaan aikaan, mutta myös pimeällä, oli tosi hienon näköistä.

Takaisin kotiin mennessä mentiin Guggenheimin ohi ja yllätyttiin että sitä ei oltu oikein mitenkään valaistu verrattuna siihen kuinka moni muu kaupungin nähtävyys oli valaistu todella kauniisti.

Kaupungin keskustan läpi menevä pääkatu oli koristeltu sinisin jouluvaloin, mikä oli todella näyttävää.

Yksi paikallisista opiskelijoista kehen oltiin tutustuttu kutsui meidät viettämään iltaa hänen ja hänen kavereittensa kanssa, ja päätettiin kysäistä yhtä suomalaista tyttöä mukaan, oltiin tutustuttu työpaikkojemme kautta.

Viimeisenä perjantaina päätettiin hieman juhlistaa onnistunutta reissua uuden suomalaisen tuttavuutemme kanssa.

Päivä ennen lähtöä päätettiin vielä viimeistä kertaa mennä vain kiertelemään ja katselemaan keskustaan mitä siellä tapahtuu, kun kuulemma oli jokin juhlapäivä. Mutta päädyttiinkin tähän noin seitsemän kerroksiseen tavarataloon. :D

Viimeinen kerta meidän lähi metro-pysäkiltä.
Matka kohti Suomea ja Seinäjokea. Herättiin neljän aikaan sillä lentokentälle lähtisimme 5:15. Lentomme Bilbaosta Frankfurttiin lähti kello 7:00. Frankfurtissa meillä oli noin nelisen tuntia aikaa ennen kuin lentomme Helsinkiin lähtisi. Aikaa me kulutettiin puhelimella koska se oli päivän ensimmäinen kerta kun saimme kunnollisen netti yhteyden. :D

Lento Helsinkiin ei ollut pitkä, saavuttiin Helsinkiin ja laukkujen saannin jälkeen päätettiin lähteä metsästämään paikaa mistä päästäisiin Tikkurillan juna-asemalle.

Juna-asemalle kun päästiin meillä oli taas hieman aikaa ennen kuin juna Seinäjoelle lähtisi. Aika kului katsellessa Tikkurillan aseman menoa.

Junassa matkustaminen tuntui molempien meidän mielestä jotenkin paljon pitemmältä ajalta kuin se mikä kului lentäessä.

Juna pysähtyi Seinäjoelle, vihdoin! Kaisan ystävät oli tullut odottamaan Kaisaa juna asemalle, eikä aikaakaan kun mun äiti tuli asemalle sisälle ja vihdoin pääsi kotiin!

Kuva Helsingistä ennen laskeutumista.

Oli kyllä mahtava reissu! Kiitos kaikille jotka teki siitä mahdollisen ja oli meidän tukena!

Thanks to everyone for all your support! ❤

-J-

perjantai 9. joulukuuta 2016

San Sebastian

Moi!

Melkein heti kun saavuttiin Bilbaoon päätettiin joku viikonloppu lähteä käymään San Sebastianissa. Viime launataina me sitten päätettiin lähteä sinne.

Kaisa oli vähän kysellyt työpaikallaan mitä meidän kannattaisi tehdä, ja sieltä meitä neuvottiin menemään ostamaan bussiliput jo perjantaina. Kannatti, koska lauantaina kun tultiin kahdeksan jälkeen linja-autoasemalle ja päästiin bussiin, bussi oli ihan täynnä.

Matka meni yllättävän nopeasti maisemia katsellessa. Matka kesti n. 1,5 tuntia.

Perille päästyä metsästettiin kartta ja etsittiiin kaikki paikat mitkä ehdottomasti haluttaisiin nähdä. Yksi ihan must kohde oli akvaario. Sinne ensimmäisenä, vähän kiertoreittiä kylläkin koska ilma oli niin hieno.

Päästiin akvaariolle, kierros voi alkaa! Aluksi oli museotilat, jossa kerrottiin San Sebastianin historiasta. Sen jälkeen alkoi tulla kaikenlaisia hienoja mereneläimiä, ensin vain luurankoja ja fossiileja, mutta sitten alkoi tulla myös niitä ihan elävieäkin olioita. :D

Kuva on 360 putkesta.

Akvaarion jälkeen päätettiin lähteä käymään viereisellä rannalla, mikä oli todella pitkä ja hieno. Sää oli niin lämmin että Jenna päätti mennä kokeilemaan veden kylmyyttä, ei se niin kylmää ollut.

Rannalla kuvattiin jotain Star Wars aiheista filmiä.

Rannan jälkeen lähdettiin vain kävelemään ympäri kaupunkia ja tutustuttiin kaupunkiin.

Kävellessä alkoi vähitellen pimentyä, ja koska ollaan jo joulukuun puolella kaupunki oli koristeltu kauniisti kaikilla jouluvaloilla ja rakennuksia, kuten kirkkoja oli valaistu. Kaupunki oli todella kaunis.

Kun kaupunki oli nähty päätettiin lähteä takaisin rannalle, katsomaan miltä ranta näyttäisi pimeällä. Huomattiin että vesi oli noussut todella paljon siitä, missä se oli viimeksi kun siellä käytiin.

Kello alkaa olla kahdeksan, joten päätettiin lähteä hipsimään pikkuhiljaa takaisin linja-autoasemaa, jotta ei myöhästyttäisi bussista.

Matka ei kestänyt kauaa koska oltiin niin väsyneitä, päästiin turvallisesti Bilbaoon ja kotiin, suoraan nukkumaan.

maanantai 5. joulukuuta 2016

Työssäoppimispaikkana Ifeelnut (Jenna)

Työssäoppimispaikkani on siis Ifeelnut, liike joka myy vaatteita naisille. Vaatteet joita teen ovat pääosin takkeja ja trikoo paitoja ja mekkoja. Olen myös jatkanut ja auttanut joissakin keskeneräisissä tuotteissa. Olen päässyt myös vähän kaavoittamaan, leikkaamaan kangasta myös suunnittelemaan ja päättämään seuraavan malliston sisältöä.

Olen pääosin ommellut teollisuusompelukoneella ja - saumurilla, mutta myös kotiopmelukoneella.

Paikassa työskentelee itse omistajan lisäksi ainakin kolme muuta työntekijää. (En ole varma yhdestä onko hän vielä harjoittelijana.) Minun lisäksi paikassa on tällähetkellä toinenkin tyttö suomesta.

Paikka on tosi mukava ja porukka on rentoa, saa olla oma itsensä. Paikalla englannin kielen taito vaihtelee, mutta hyvin ollaan tähänmennessä ymmärtäneet toisiamme. Paikalla kuunnellaan musiikkia mikä auttaa keskittymään, vaikka suurimmaksi osaksi onkin espanjan kielellä, ei haittaa. :D (On sitä suomalaistakin musiikkia laitettu soimaan :D)

Työaikani on kahdeksasta kahteen, työssäoppimispaikan ruokatauko alkaa kahdelta joten menen kotiin syömään. Taukoja saa pitää jos haluaa.

Kuva otettu ifeelnutin instagramista.

Tähän loppuun ajattelin jättää paikan linkkejä;

Instagram:

Facebook:

Nettisivut:

-Jenna-

lauantai 26. marraskuuta 2016

Synttärit

25.marraskuuta oli mun 18-synttärit. Työpaikalla työkaverit kyselivät paljon mitä aijon tehdä ja mihin mennä. Minulla ei ollut oikeastaan mitään hajua missä ihmiset viettää täällä aikaansa ja missä paikoissa kannattaa käydä.

Aloitimme synttäreiden juhlimisen jo torstaina, kun virolainen kämppäkaverimme pyysi meitä katsomaan tanssiesitystä ja tulemaan sen jälkeen "opiskelija bileisiin". Meillä ei ollut muutakaan tekemistä, joten lähdimme viettämään iltaan. Tanssiesitykseen menimme vähän epämääräisen alueen poikki, mutta tanssiesitys sijaitsi ihan kivoissa ja siisteissä tiloissa. Kyseessä oli siis ilmainen näytös joka oli jonkinlainen nykytaide performanssi.

Esityksen jälkeen lähdimme baariin, johon oli kokoontunut paikallisia opiskelijoita. Baarissa oli luultavimmin jonkinlainen juomatarjous torstaisin alkuillasta. Pakalliset ihmettelivät, kun kerroimme ettemme tykkää viinistä emmekä oluesta. Joimme siis paikallista juomaa nimeltä kalimoza, joka sisälsi punaviinia ja kolaa.

Ilta sujui kivasti ja saimme uusia tuttavuuksia. Juttelimme paljon Suomesta ja Espanjasta. Kun kello oli puolen yön ja päivä oli vaihtunut ihmiset toivottivat hyvää syntymäpäivää :). Lähdimme kuitenkin aikaisin kotiin, koska seuraavana päivänä oli työpäivä.

Töissä työkaverini olivat järjestäneet minulle piknikin kauniilla vuoren huipulla. Söimme voileipiä ja tacoja. Kun olimme syöneet työkaverini pyysivät minua poistumaan hetkeksi ja kun minut kutsuttiin takaisin he olivat sytytäneet "raketin", joka oli kiinnitetty kakkuun. Sitten sain puhaltaa kynttilät ja he lauloivat Paljon onnea vaan-laulun englanniksi ja espanjaksi.

Kun töiden jälkeen tulin kotiin Jenna oli koristellut kämpän serpentiinillä ja minulle oli ostettu Oreo-kakku. Sain taas kerran puhaltaa kynttilät ja söimme kakkua yhdessä kämppisten kanssa. Illalla vielä lähdimme juomaan yhdet coctailit, joita on todella vaikea löytää täältä Espanjassa. Tänään olisi vielä tarkoitus lähteä yökerhoon, jota kämppä- ja työkaverit suosittelivat meille.

Arki Bilbaossa

Arki täälä Bilbaossa sujuu hyvin. Jennan työt alkaa  klo 8 ja Kaisan klo 9. Jennan työmatka on kävellen noin 25 minuuttia kävellen ja metrolla 15 min. Kaisa taitaa työmatkansa kävellen viidessätoista minuutissa. Töiden jälkeen tulemme yleensä kotiin tekemään ruokaa, mutta parina päivänä kävimme ostoskeskuksessa ostoksilla. Ruoaksi olemme tehneet makaroonia ja jauhellihaa, makaroonia ja tonnikalaa sekä lohkoperunoita ja lihapullia.

Täällä asunnossa kummallakin on omat huoneet ja lisäksi asunnossa asuu kaksi virolaista opiskelijaa. Kylpyhuoneita on kaksi ja keittiön lisäksi löytyy ruokailuhuone/olohuone. Alue, jossa asumme on mukava ja rauhallinen, mutta naapurien äänet kuuluvat selväsi meidänkin huoneisiin. Asumme kahdeksannessa kerroksessa, joten maisemat ovat upeat :)

Maisema parvekkeelta auringon laskiessa.

Maisema parvekkeelta auringon laskettua.

Vanha kaupunki ja Guggenheim

Ensimmäisenä varsinaisena viikonloppuna lähdimme kiertelemään turistinähtävyyksiä. Perjantai iltana menimme vanhaan kaupunkiin, jossa etsimme kahvilaa/baaria, johon menisimme. Vanha kaupunki oli todella kaunis illalla ja ihmisiä oli paljon liikkeellä. Ihmiset olivat kerääntyneet baareihin juomaan viiniä ja olutta, mutta baarit olivat täynnä aika vanhoja ihmisiä, joten emme jääneet vanhaan kaupunkiin pidemmäksi aikaa. Lähdimme siis takaisin ja pysähdyimme frapeille erääseen trendikkäämpään kahvilaan. :D

Vanhan kaupungin puolelta otettu kuva.

Lauantaina lähdimme katsomaan ehkä kuulusinta turistinähtävyyttä Bilbaossa eli Guggenheimia. Ennen sitä kävimme eräässä läheisessä puistossa ottamassa kuvia ja ihailemassa lintuja. Rakennuksena Guggenheim on todella näyttävä ja hieno ja sisältäkin löytyi monia upeita taideteoksia.

Kuva puistossa olleista linnuista.

Seuraavissa kuvissa Guggenheimiä vähän eri kulmista.

Sunnuntai oli todella sateinen ja tuulinen, joten pysyttelimme pitkälti sisätiloissa.

Työssäoppimispaikkana Casualirreal (Kaisa)

Mun työssäoppimispaikka on siis Casualirreal, jonka tuotteita ovat miesten ja naisten vaatteet. Vaatteet Casualirrealissa ovat aika yksinkertaisia, mutta niistä löytyy silti hauskoja ja kekseliäitä yksiyiskohtia ja väriyhdistelmiä.

Vaatteita ei valmisteta täällä bilbaossa, vaan ne suunnitellaan ja kaavoitetaan. Studiolta löytyy kuitenkin myös ompelukone, jolla mielestäni korjataan ja muokataan vaatteita. Työskentelen ma-pe klo 9-17. Työpäiväni ovat siis kahdeksantuntisia ja työaikaan kuuluu lounastauko. Varsinaisia kahvitaukoja ei pidetä, vaan kahvia juodaa töihin tullessa ja työn ohessa. Lounastauko on aika päivän kohokohta, ja se pidetään yleensä klo 13.30-14.30.

Työtehtäviini on kuulunut suurimmaksi osaksi kaavojen piirtämistä. Minulle annetaan kaava piirrettynä pienenmpään mittakaavaan, jonka avulla piirrän kaavan oikean kokoiseksi. Sen jälkeen kopion osat (joissain paidoissa on enemmän leikkaussaumoja) ja lisään saumanvarat. Työ on helppoa, mutta mittojen kanssa tulee olla tarkka. Toisin kuin koulussa, täällä kaavoja ei lähdetä tekemään peruskaavoista, vaan kaavat tehdään alusta alkaen itse.

Työpaikkani sijaitsee jonkinlaisessa autotallirakennuksessa. Oman työssäoppimispaikkani lisäksi samassa työtilassa työskentelee kolme/neljä muuta ihmistä. Kaksi heistä ovat käsitykseni mukaan taiteilijoita ja muut työskentelevät tietokoneella. Koska rakennus on autotallimainen, siellä on todella kylmä. Käytämme auton sisätilanlämmittinen kaltaisia lämmittimiä ja päällä täytyy aina olla paljon vaatetta. Työkaverini ovat todella mukavia ja he puhuvat myös ihan hyvää englantia :)

Kuvat Googlesta
Tässä työssäoppimispaikkani instagram, josta löytyy kuvia yrityksen vaatteista.